Semester och frånvaro
Semester- och frånvarotimmar avser de dagar eller timmar som en anställd är frånvarande från arbetsplatsen på grund av semester, extra semesterdagar, vårddagar, ledighet, sjukdagar eller annan frånvaro.
Tidsbesparing för anställda, godkännare och ekonomi
Dataexport direkt till ekonomi- och lönesystem
Minimera riskerna för fel och öka överblicken
Semester och frånvaro i Acubiz
Företag har olika behov och krav på en lösning för tidsregistrering som kan hantera frånvaro och semester. Därför är vår lösning Acubiz Time uppbyggd kring två moduler: Acubiz Time Basic för grundläggande tidsregistrering och Acubiz Time Advanced för detaljerad registrering av tidsåtgång. Hur man registrerar semester och frånvaro i Acubiz Time:
- 1 Tryck på tidsikonen (klockan) längst ner i appen eller tryck på plus och sedan ”tidsregistrering”.
- 2 Välj relevant tidsregistreringskategori (sjukdom, barnets första sjukdag, semester, extra semesterdagar).
- 3 Välj antingen antal timmar eller dagar beroende på kategori och företagets uppsättning.
- 4 Skicka för godkännande genom att trycka på ”Klar”
- 1 Tryck på tidsikonen (klockan) längst ner i appen eller tryck på plus och sedan ”tidsregistrering”.
- 2 Tryck på ikonen för veckovis rapportering.
- 3 Välj en dag och tryck på plus.
- 4 Välj relevant tidsregistreringskategori (sjukdom, barnets första sjukdag, semester, extra semesterdagar).
- 5 Välj antingen antal timmar eller dagar beroende på kategori och ange vid behov ytterligare information
- 6 Tryck på ”Klart” när veckan är slut och få en översikt över den tid som lagts ner.
- 7 Skicka in för godkännande genom att trycka på “Bekräfta”.
- Den här funktionen finns i lösningen Acubiz Time
Effektivisering av löneadministrationen
Direkt export till ekonomi och lönesystem
En digital lösning för tidsregistrering som kan hantera semester och frånvaro underlättar löneadministrationen. Acubiz är integrerat med företagets ERP- och lönesystem och det är därför möjligt att exportera data från Acubiz Time och importera dem direkt till systemen. Uppgifterna kan också användas för affärsanalys.
Den manuella datainmatningen minskas alltså avsevärt och hela processen blir helt digital och mycket mer automatiserad.
Ett enkelt arbetsflöde för att registrera semester och frånvaro
Arbetsflödet när du hanterar semester och frånvaro i Acubiz Time är enkelt. Den anställde registrerar semester, sjukdom etc., godkännaren granskar det och kan antingen godkänna eller avvisa, varefter ekonomiavdelningen kan fortsätta att arbeta med uppgifterna. Ett arbetsflöde som liknar arbetsflödet i våra andra lösningar: Acubiz Expense, Acubiz Mileage och Acubiz Invoice.
Släpp kalkylbladet och kontrollera semester och frånvaro
Anställdas frånvaro är lika viktig att hålla reda på som deras närvaro. Frånvaro är en helt naturlig del av ett anställningsförhållande och det är därför viktigt att kontrollera och ha överblick över de anställdas semester och frånvaro – både planerad och oplanerad. Många företag använder sig fortfarande av Excel-ark där den anställde manuellt skriver in semester och frånvaro och skickar det till ekonomiavdelningen. Om excelbladen uppdateras ger det en acceptabel överblick, men det ökar risken för skrivfel, det är tidskrävande, det ger inte en fullständig och komplett överblick och det är inte möjligt att lyfta data direkt från excelbladet till företagets ERP- och lönesystem.
Anställda kan registrera sina arbetstimmar, projekttimmar etc. och alla typer av tidsregistreringar kan därför göras i Acubiz Time.
Låt Acubiz ta hand om alla dina utgifter
Vill veta mer? Kontakta oss.
Klicka här för att anpassa dina cookieval.
30 minuter när du är tillgänglig.
Låt oss ringa dig.
Hos oss eller hos er.